עשן עצים גורם למחלות נשימה במעשנים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קופות חולים מפעילות סדנאות גמילה מעישון לטובת ציבור המעשנים

עישוןמחקר חדש, אשר פורסם בכתב העת היוקרתיAmerican Journal of Respiratory and Critical ,Care Medicine מצא כי עשן עצים נקשר למחלת ריאות חסימתית (COPD) ותואר בארצות מפותחות.

מטרת המחקר היה לקבוע האם החשיפה לעשן עצים הינה גורם סיכון ל COPD באוכלוסיית המעשנים בארצות הברית והאם מתקיים שינוי גנטי אשר יתאים לקשר זה.

שיטת המחקר הייתה לגייס 1827 פרטים מעשנים, שפרטיהם נלקחו ממחקר קודם אשר כלל נשים מעשנות.

הנסיינים דיווחו על מידת ומינון החשיפה שלהם לעשן עצים. נעשו מדידות כושר נשימה באמצעים קליניים אשר כללו את מידת החסימה הקיימת, ברונכיטיס כרוני ועוד, והתוצאות נרשמו על פי הנסיינים השונים.

מעבר לכך, התאמת ההשפעה בין החשיפה לעשן העצים עם עישון סיגריות, מוצא אתני, מין ושינוי גנטי נבחנו באופן נפרד. נמצא כי החשיפה לעשן עצים היה קשור באופן עצמאי ובלתי תלוי בשיעור גבוה יותר לבעיות נשימה, חסימת קנה אוויר ולברונכיטיס כרונית. קשר זה נמצא חזק בין גברים, מעשני סיגריות ממוצא אתני לא היספאני.

החשיפה לעשן עצים נמצאה קשורה גם לשינוי הגנטי אותו חיפשו החוקרים. מסקנת המחקר הייתה כי נמצא קשר חדשני בין החשיפה לעשן עצים ושינוי גנטי אשר מעלה את הסיכון לירידה בפונקציית הריאה כפי שהיא נצפתה בקרב מעשנים.

מחקרים קודמים אשר קשרו בין עשן עצים ו COPD

מחקרים רבים בעבר תמכו בעובדה כי חשיפה לעשן עצים הינו גורם סיכון ל COPD. בתחילה הראו המחקרים את הסיכונים הבריאותיים הקיימים בעשן העצים לבריאות ול- DNA האנושי.

לאחר מכן, הם ניסו להוכיח כי ישנו קשר בין עשן עצים, מחלת ריאות וברונכיטיס כרונית. בעוד החשיפה לעשן סיגריות הינו הגורם הראשי והעיקרי להתפתחות מחלת ריאות, החשיפה לעשן עצים זוהתה כגורם נוסף וכרוני במדינות רבות.

מטרת מחקר חדיש ונוסף הייתה להשוות את פונקציית הנשימה וחסימת דרכי האוויר בין נשים עם COPD אשר קשור לעשן עצים ונשים עם COPD אשר קשור לעישון סיגריות.

על פי ממצאים אלה נראה כי הסיכון לחסימת דרכי אוויר גבוהה יותר אצל פרטים אשר ה COPD  נמצא קשור לעשן עצים, מאשר לאלה שלא היו חשופים לעשן זה. החוקרים דיברו כי נשים עם מחלת ריאות כרונית (COPD) לא הראו אמפיזמה מתפתחת, למרות שהן כן הראו מעורבות חמורה של דרכי האוויר.

משמעות ממצאי המחקרים

מחקרים אלה מצאו קשר בין עשן עצים וסיכון לבעיות נשימה, וקשר דומה בין COPD ועישון, וסיכון לחסימת דרכי אוויר וברונכיטיס.

הסיכון בקרב מעשנים בחשיפה לעשן עצים הינו מוגבר ביחס להתפתחות ברונכיטיס כרונית, במיוחד באנשים אשר התבטא אצלם הגן methylated p15 ו- GATA4. נעשים עוד ניסיונות ומחקרים אשר מנסים לבדוק באופן ביקורתי את ממצאי מחקר זה גם בחיות מעבדה. משמעותם הייחודית של המחקרים היא בהבנת תפקידו ומרכזיותו של עשן העצים, ובעצם הסיכון שלו על חולי COPD.

הנחתם של אנשים רבים כי שימוש בעצים למטרות שונות כמו אוכל והבערת אש, אשר שימשה בשירות האדם אלפי שנים, אינה מזיקה, התגלתה במחקרים אלה כלא נכונה. החוקרים ציינו כי למרות השימוש הנרחב שנעשה בעצים ובהבערתם, כן התרחשו והתקיימו בעיות פיסיות ובריאותיות לאנשים אלה.

סימנים של מחלת ריאה כרונית מסוג COPD בשלב הדלקתי שלה, קשורה לבעיות נשימה אשר נמצאו במומיות מצריות. ולכן, על פי החוקרים, גם כיום COPD הינו משני לחשיפה לעשן עצים המשמש לבישול בארצות מסוימות, ויכול להיות כי הוא גרם למחלה זו מאז שהתגלה השימוש בעשן העצים לבישול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן