השפעת מחלת איידס על תפקוד הריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השפעת איידס על תפקוד הריאות

השפעת איידס על תפקוד הריאותמחלת האיידס היא מחלה כרונית וללא טיפול גם מסכנת חיים. המחלה נגרמת כתוצאה מווירוס HIV ופוגעת בתפקוד המערכת החיסונית.

כשל בתפקוד מערכת החיסון גורם לחשיפה לווירוסים וחיידקים שונים המובילים לזיהומים. במיוחד כאשר ספירת תאי T יורדת מתחת למאתיים, הגוף חשוף במיוחד. הקפדה על הטיפול התרופתי הניתן לחולי איידס פוחת הסיכון להידבקות בזיהומים אלה ולהיווצרותן של מחלות שונות.

השלב הראשון: דלקת גרון או שפעת 

פעמים רבות דלקת גרון שאינה עוברת או שפעת מהוות נורה אדומה עבור אלה אשר נמצאים בסיכון לחלות באיידס עקב שימוש במחטים או קיום יחסי מין לא מוגנים עם פרטנרים רבים. דלקות גרון ותסמיניה יכולים להופיע גם בהמשך המחלה מתוך כך שמערכת החיסון אינה פועלת כראוי ואינה מצליחה למגר את פעילותם של וירוסים או חיידקים אופורטוניסטים.

במקרים רבים דלקת הגרון נותרת כרונית וכל אנטיביוטיקה או תרופות אחרות לא עוזרות להעביר אותה. ככל שיורד תפקודה של מערכת החיסון, ישנו סיכון שדלקת הגרון או תסמיני השפעת יגרמו לסיבוכים כמו דלקת ריאות.

דלקת ריאות אצל נשאי HIV

דלקת ריאות יכולה להתפתח כאמור מזיהום חיידקי או נגיפי שהתבטא תחילה כשפעת או צינון. דלקת הריאות עלולה להוות סיכון גדול ללא קבלת טיפול מתאים. היא יכולה לגרום לספסיס – אלח דם, שהוא הרס הרקמות בגלל התרבות מהירה של חיידקים ושחרור הרעלנים שלהם אל הדם.

במצבה החמור זוהי הרעלת דם שעלולה לגרום למוות. כאשר הגורם לדלקת הריאות הוא חיידקי ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה ומומלץ לתפוס את המחלה בשלביה המוקדמים. קיים גם חיסון הניתן אחת לשנה לכל נשאי HIV אשר מגן מפני מרבית זני החיידקים העלולים לגרום לדלקת ריאות ומומלץ לכל נשא HIV להקפיד ולקחת אותו.

פנאומוציסטיס קריני פנאומוניה – PCP

זהו זיהום חיידקי של הריאות הנחשב לגורם מוות מוביל בקרב חולי איידס ונשאי HIV לפני שהוכנסו התרופות הניתנות להם היום לשימוש. הסימפטומים של הזיהום כוללים שיעול יבש וממושך, חום, קוצר נשימה וקשיי נשימה.

ללא טיפול, המצב עלול להידרדר במהירות ולכן על כל נשא או חולה החש באחד הסימפטומים הללו לדווח על כך בהקדם. הטיפול ב- PCP הוא באמצעות מתן אנטיביוטיקה אשר ניתן גם כטיפול מניעתי לכל נשא או חולה אשר ספירת תאי T שלו יורדת מתחת ל- 200.

שחפת ואיידס

גם שחפת נוצרת מזיהום חיידקי של הריאות. בקרב נשאי HIV היא נחשבת לאחד מגורמי המוות המרכזיים. תסמיני המחלה הם תחושת קור בחזה, גניחת דם, שיעול הנמשך מעל שלושה שבועות, חוסר תיאבון, ירידה במשקל ונטייה להתעייף. במקרים חמורים ישנם סיבוכים למחלה כמו דלקת חלל החזה, דלקת קרום המוח במערכת העצבים המרכזית ועוד.

החיידק המרכזי הנחשב למחולל המחלה הוא Mycobacterium tuberculosis, אך המחלה יכולה להיגרם ממספר סוגי חיידקים. קיים חיסון המספק הגנה מזנים מסוימים של שחפת. ניתנת אנטיביוטיקה לטיפול במחלה אם כי חלק מזני החיידקים המחוללים אותה פיתחו אליה עמידות.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון לסיבוכים בריאות בעקבות איידס?

ניתן להפחית את הסיכון ללקות בזיהומים המביאים לסיבוכים בריאות ובכלל בקרב נשאי HIV וחולי איידס. כל פעולה שיכולה להגן על מערכת החיסון ולשמר את פעילותה ככל שניתן תסייע לכך:

  • הימנעות מעישון המחליש את מערכת החיסון
  • הימנעות מסמים היכולים להחליש את מערכת החיסון וגם להפחית את יעילות התרופות נגד HIV
  • להקפיד על לקיחת התרופות באופן מסודר.
  • להקפיד על קבלת החיסונים הנדרשים.
  • להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה
  • פעילות גופנית במיוחד פעילות אירובית המחזקת את מערכת הנשימה
  • להקפיד על שטיפת ידיים אחרי שירותים, לפני האוכל ולאחר שהות במקום הומה אדם.
  • לחבוש כפפות בעת ניקוי בעל חיים או ניקוי ההפרשות שלו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן