נגיף מזן 68-D – וירוס הפוגע בדרכי הנשימה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נגיף שתוקף בישראלהנגיף מזן 68-D נמנה בין קבוצת 100 נגיפי אנטר-וירוס שאינם מסוג הפוליו. הנגיף זוהה לראשונה בקליפורניה בתחילת שנות השישים וידוע כגורם למחלה נדירה וקשה בדרכי הנשימה וזאת לאחר פלישתו לגוף.

בנובמבר 2014 התגלו שני מקרים ראשונים בישראל לאחר שדווח כי שני ילדים מאושפזים בבית החולים שיבא בתל השומר בעודם סובלים מתסמינים קשים במערכת הנשימה לאחר שנדבקו בנגיף 68-D.

התפשטות הנגיף ודרכי ההדבקות

מאחר והנגיף גורם למחלה נשימתית ניתן לאתר את הנגיף בהפרשות כמו רוק, ליחה ונוזלים אחרים הנמצאים באף. הנגיף מתפשט מאדם לאדם באמצעות שיעול, התעטשות או נגיע במשטח מזוהם. אחת ההמלצות בדומה להידבקות בנגיפים אחרים היא חסימת הפה עם היד במהלך ההתעטשות ואף להשתעל לתוך המרפק, כדי למנוע את הזיהום של הנגיף האלים. כמו כן, חשוב לשמור על הגיינה מלאה ולרחוץ ידיים לעיתים קרובות.

עד כה אמנם דווחו רק על שני מקרים בישראל אולם חשוב לשמור על עירנות ולהקפיד על כללי המניעה. לא קיים מידע בנוגע למקרים נוספים וחמורים בישראל והחוקרים אינם יודעים אם תהיה התפשטות בקנה מידה רחב יותר.

תסמינים קליינים וסימנים מחשידים

חוקרים מרחבי העולם כבר בוחנים את הקשר בין המחלה בדרכי הנשימה לבין תסמינים נוירולוגים כמו חולשה בגפיים ושיתוק אשר נצפו בשיעורים גבוהים בקרב אוכלוסיית הנדבקים.

ארגון ה-CDC לצד מחלקת הבריאות של מדינת ארצות הברית החלו לחקור מקרים מסוג זה בקרב ילדים בקולורדו שנדבקו בנגיף.

החוקרים הבחינו כי הנגיף גרם לתופעות נוירולוגיים קשות. בצפון אמריקה לבדה דווח על יותר מאלף מקרים של ילדים שנדבקו בנגיף ואושפזו בהמשך לנוכח תופעות חמורות בדרכי הנשימה.

שני מקרים של ילדים מתחת לגיל 10 שנדבקו בנגיף דווחו בנובמבר 2014 בישראל. הילדים אושפזו ושוחררו זמן מה לאחר מכן כאשר יצאו מכלל סכנה.

לדברי החוקרים והרופאים מדובר בנגיף אלים שגבה בארצות הברית עד כה את חייהם של 12 ילדים כפי שפורסם על ידי ה OCD.

הוירוס מזן ה-68- D הוא קרוב רחוק של נגיף הפוליו שגורם למחלה במערכת העצבים ומוביל לשיתוק, אך לנגיף 68-D בניגוד לפוליו אין טיפול ולא נמצא חיסון למחלה. ברוב המקרים יתוארו תסמינים המדמים שפעת וכוללים שיעול, חום גבוה, כאבי גרון וכאבי שרירים המתפשטים ברחבי הגוף. אולם במקרים שנצפו בשנה האחרונה תוארו תסמינים קשים יותר בשל פגיעה במערכת הנשימה אשר כללו צפצופים בריאות במהלך ההאזנה.

סיבוכים בריאותיים עקב הנגיף

ספקטרום התסמינים רחב כאשר במקרים רבים תתואר מחלה קלה ואילו אחרים עשויים לחוות שיתוק בגפיים. אחת הסכנות היא פגיעה בחומר האפור בחוט השדרה שמכיל גופי תאים ואחראי על עיבוד נתונים ופגיעה נוספת בחוט השדרה שניתן לאבחן בדימות תהודה מגנטית.

ילדים הסובלים ממחלות מערכתיות או בעלי רקע רפואי של אסתמה ומחלות אחרות בדרכי הנשימה, נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים לאחר ההדבקות.

טיפול בנגיף

אין חיסון המונע את המחלה וטיפול תומך הוא האמצעי היחיד עד כה. קוצר נשימה בילדים מטופל על ידי מתן חמצן בריכוז המתאים ותרופות מסוימות כמו אלבוטרול שניתנות להרגעה ולהרחבת מעברי הנשימה בריאות.

בינואר 2015 פורסמו ממצאים ממחקר חדש המציג מרכיבים שיכולים להועיל במאבק כנגד הנגיף מזן 68-D. החוקרים באמצעות טכנולוגייה חדישה ומשוכללת יכולים לצפות במבנה המדוייק של הנגיף. לטענת צוות המחקר המשך המעקב נדרש לצורך מציאת תרופה שתטפל במחלה כנגד הנגיף. המולקולה האנטיויראלית פלקונריל נצמדת לחלקים בגוף הנגיף ובכך למעשה יכולה למנוע את התפשטותו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן