הקשר בין מחלות חניכיים למחלות ריאה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

theetמחלות חניכיים נקשרות למחלות בדרכי הנשימה. אך מחקרים אחרונים הגיעו למסקנה לפיה מחלות חניכיים עשויות להחמיר מצבים כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), ולמעשה משמעותית להתכווצות דלקת ריאות, התפתחות ברונכיטיס ונפחת.

מחלת חניכיים היא מצב מתקדם המתחיל בדרך כלל עם זיהום חיידקים הנמצאים ברובד השיניים, מתחילים להתיישב ברקמת החניכיים, וגורמים לתגובה דלקתית בגוף שהורסת את החניכיים ורקמת העצם.

הסובל מהמחלה עשוי להבחין ב"התארכות" שיניו כשהחניכיים נסוגים ככל שהמחלה מתקדמת. חוסר טיפול מוביל לשחיקת רקמת העצם, המובילה להפחתת יציבות בסיס השיניים, כלומר, הן מתרופפות או נושרות.

מספר מחלות שונות של דרכי הנשימה קשורות למחלת חניכיים, כגון דלקת ריאות, וברונכיטיס. בדרך כלל, זיהומים בדרכי הנשימה נוצרים כתוצאה מחיידקים העוברים באמצעות השאיפה מהפה אל הריאות. מחלות אלו הן גורם מוביל למוות ויש לטפל בהן ברצינות רבה.

הסיבות לקשר לבין מחלת חניכיים למחלת ריאות

העובדה שמחלה בדרכי הנשימה ומחלת חניכיים קשורות, נראית במבט ראשון מופרכת, אך קיימות שפע ראיות מדעיות התומכות בקשר בין שתי המחלות.

התפשטות חיידקים

סוג מסוים של חיידק הגורם למחלת חניכיים, יכול בקלות להיגרר לדרכי הנשימה התחתונות. ברגע שהחיידקים מתיישבים בריאות, עלולה להתפתח דלקת ריאות ולהסתבך למחלת ריאות חסימתית כרונית.

חסינות נמוכה

הספרות הרפואית תעדה באופן נרחב מקרים של אנשים שסבלו מבעיות בדרכי הנשימה בשילוב עם מערכת חיסונית חלשה, המאפשרת לחיידקי הפה להטביע את חותמם מעל ומתחת קו החניכיים, ובכך משפיעים על המערכת החיסונית של הגוף. לא רק שהמצב מאיץ את התקדמות מחלת החניכיים, החולה נמצא אף בסיכון מוגבר לפתח נפחת, דלקת ריאות, ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

גורמים לשינוי

עישון הוא הגורם המוביל למחלת ריאות חסימתית כרונית ומצבי נשימה כרוניים אחרים. שימוש בטבק מזיק לחניכיים ופוגע בבריאות הטובה של חלל הפה בשלמותו. העישון מאט את תהליך הריפוי, מגדיל יותר כיסי חניכיים ומאיץ את נסיגת החניכיים. עישון אינו הסיבה היחידה למחלות חניכיים, אך הוא בהחלט משמעותי להחמרת המחלה.

דלקת

מחלת חניכיים גורמת לדלקת וגירוי רקמות הפה. החיידקים האוראליים גורמים לגירוי ותורמים לדלקת ריאות, ובכך מגבילים את כמות האוויר העוברת באופן חופשי מהריאות.

אבחון וטיפול

כשמאובחן מצב של מחלה בדרכי הנשימה בשילוב עם מחלות חניכיים, חשוב לקבל אבחון של רופא השיניים והרופא הכללי, ועליהם לתפקד כצוות על מנת לשלוט בשני המצבים. קיימות אפשרויות טיפול רבות זמינות שאינן ניתוחיות, בהתאם למצב הפרטני של השיניים, החניכיים והלסת.

רופא השיניים יעריך את היקף אובדן הרקמות ויטפל בזיהום החיידקים בקלות. יבוצע חיטוי הפסולת בכיסי החניכיים וטיפול שורש לקיבוע השן ומיגור כל החיידקים שנותרו. בדרך כלל נקבע טיפול אנטיביוטיקה לאחר הניקוי על מנת לקדם ריפוי טוב ולהפחית את הסיכון להשבת הזיהום.

לפי בחירת הטיפול האישי המתאים ביותר, יתרונות השליטה על מחלת החניכיים הן כפולות. ראשית, מופחת באופן משמעותי חוסר הנוחות באזור הפה והחניכיים, והן מבריאות. שנית, הזיהומים התכופים בדרכי הנשימה, הקשורים עם מחלת ריאות חסימתית ובעיות נפוצות בדרכי הנשימה, מופחתות בתדירותן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן