ממצאים בחיפה – תושבי האזור סובלים בשכיחות גבוהה מאסתמה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ממצאים מדאיגים באיזור הצפוןבאזור חיפה, מפרץ חיפה והקריות מצויים מפעלים רבים מאוד שפולטים לאוויר תוצרי לוואי שונים. בין היתר בז"ן (בתי הזיקוק לנפט), חוות הדלקים והשמנים (של סונול ופז למשל), ביטום, נדיב, חיפה כימיקלים ועוד. אותם המפעלים, כך נטען לא פעם בעבר, מזהמים את האוויר שנושמים תושבי האזור והדבר עשוי להוות סכנה.

מחקר שנעשה לאחרונה מעלה ממצאים ראשוניים שתומכים בכך שתושבי חיפה והקריות מושפעים מאותם המפעלים. שכיחות גבוה של מחלת אסתמה נצפתה וכך גם יותר מחלות ריאה נוספות, סרטן וכן הבדלים במבנה הגוף והראש של תינוקות רכים לעומת אזורים אחרים בארץ. לצד הממצאים, יש גם הסתייגויות וביקורת שכדאי לשים אליהם לב כאשר רוצים לבחון את הדברים מכל הזוויות.

התושבים נמצאים בסיכון מוגבר

המחקר שעליו אנו מדברים חולל סערה של ממש בקרב תושבי חיפה והקריות. את המחקר ערכו חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, ובראשם הפרופסור בוריס פורטנוב. גם בהתייחסות של משרד הבריאות נאמר שהמגמה ידועה ושאיכות האוויר בהחלט משפיעה על תחלואת ריאות, סרטן ואסתמה.

מסתבר שמלבד המחקר האחרון, נאספו לא מעט נתונים סטטיסטיים שתומכים בדעתם של אלה הסבורים שמגורים בחיפה מעמידים את התושבים בסיכון. ברור שלא כל תושבי הקריות וחיפה סובלים מאסתמה, בעיות נשימה או סרטן הריאות. עם זאת, ניתוח נתוני המחקר האחרון מצביע על כך שבהחלט קיים הבדל בין רמות התחלואה באזור זה לבין הממוצע הארצי.

היכן סובלים יותר?

כאשר בודקים את ממצאי המחקר לעומקם, עולה תמונה מורכבת. לא די להניח שתושבי חיפה סובלים יותר ממקרי אסתמה ולא די להניח שיותר תינוקות בחיפה נולדים עם היקפי ראש נמוכים מהממוצע הארצי. מסתבר, שאת אזור חיפה והקריות פילח המחקר לאזורי משנה הנבדלים אלה מאלה בסיכוני התחלואה השונים.

על פי המחקר, לא חיפה עצמה היא שסובלת בעיקר מזיהום האוויר והתחלואה הנלווית. הממצאים העיקריים מצביעים על תחלואה ניכרת באזור הקריות – קריית חיים וכן קריית ביאליק וכן בחלק מאזור קריית טבעון ורכסי הכרמל הסמוכים לאזורי התעשייה המזהמים. אזורים אלה מצויים כולם בסמיכות לגורמי זיהום או חשופים למשבי רוחות המעבירים לשם את המזהמים השונים המעוררים אסתמה ומחלות אחרות.

הדלפת נתונים מוקדמת

מבחינת מבקרי הפרסומים האחרונים של תוצאות המחקר נטען שהממצאים עליהם מדובר בהחלט מדאיגים אך הם אינם סופיים. עד כה, המחקר ארך לא יותר משנה, וזהו רק השלב הראשון. משך המחקר עד לסיומו ועד לניתוח התוצאות המלא צפוי לארוך לא פחות מחמש שנים תמימות. באותם השנים צפויים להיאסף נתונים נוספים לאורך זמן והדברים ייבדקו לעומק גם מול אזורים עירוניים גדולים אחרים בארץ ולא רק ביחס לממוצע ארצי.

גורמים פוליטיים שונים מסבירים שבשלב זה של הדברים לא היה נכון לפרסם את הנתונים הגורמים לפניקה מיותרת ומוגזמת. התושבים, מטבע הדברים, מודאגים מאוד, אולם יכול להיות כי יש כאן קפיצה חפוזה למסקנות מוקדמות.

קוראים לסגור מפעלים

לאור פרסום הנתונים ולאור סערת רוחם של תושבי חיפה והקריות, עולות קריאות רבות לסגירת מפעלים נרחבת. אותה קריאה לסגירת מפעלים יצאה לא רק מאת תושבים מפוחדים והורים לילדים קטנים. גם לא מעט פוליטיקאים לקחו חלק באותן הקריאות בעוד שאחרים מנסים להמעיט בחשיבות הנתונים.

בכללו של דבר, המחקר שכאמור טרם הסתיים בהחלט תומך בתחושה הכללית של תושבי הצפון שאין די התחשבות בבריאותם מצד המפעלים ומצד גורמים מזהמים נוספים. מצד שני, יש לחכות עד לסיומו של המחקר לפי שניתן יהיה באמת להבין את המסקנות במלואן ולפני שניתן יהיה להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בדרישה לשיפור המצב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן